Kuran ve Zamanın Göreceliliği

TAHA SURESİNDE “SUR’A ÜFLENİNCE ARALARINDA FISILDAŞIRLAR; ANCAK 10 GÜN FALAN KALDINIZ, YOLCA EN SEÇKİNLERİ İSE EN FAZLA 1 GÜN KALDINIZ DER” DERKEN NE ANLATILMAK İSTENİYOR?

BAKARA SURESİ: “ ŞU KİŞİ ALLAH ÖLENLERİ NASIL DİRİLTECEK DEYİNCE ALLAH ONU 100 YIL ÖLDÜRDÜ VE SONRA GERİ DİRİLTTİ” BURADA BAHSEDİLEN KİŞİ KİMDİR?

MÜMİNUN SURESİ’NDE “ ALLAH BUYURUR: YERYÜZÜNDE YILLAR SAYISIYLA NE KADAR KALDINIZ? CEVAP VERİRLER: BİR GÜN YAHUT BİR KISMI KADAR. ALLAH: SADECE BİRAZCIK KALDINIZ, KEŞKE BİLİYOR OLSAYDINIZ.” DERKEN NE DEMEK İSTENİYOR? DÜNYA VE ALLAH KATINDAKİ ZAMAN VE SÜRELER FARKLI MI?

Taha Suresi’ndeki ayete birden fazla yorum getirilebilir.

Kulların ölüm – ahiretteki diriliş arasında bilinçsiz kalacağını düşünen kişi için yorum: Uzun bir süre komada veya narkozda kalıp uyanan bir kimse, ne kadar kaldığının farkında değildir. Benzer bir şekilde, ölmüş ve bilinçsiz halde kalmış bir kimse, diriltildiğinde aradan asırlar bile geçse ne kadar zaman geçtiğinin farkında olmayacaktır. Yani; ölüp sonra ahirette dirilen kişinin bakış açısından, dünyadaki hayatı çok kısa bir süre kesintiye uğramış gibi olacaktır. Buradaki hayat sanki hiç durmamış gibi, ahiret hayatına ölür ölmez adım atmış gibi olacağız. Farkındalığımızı ve önlemimizi buna göre alabiliriz.

Kulların ölüm – ahiretteki diriliş arasında bilinçli olacağını düşünen kişi için yorum: Bugün modern bilim, zamanın göreceli bir kavram olduğunu ispatlamıştır. Uzayda yüksek hızda (kendine göre) sadece 1 gün geçiren bir kişi, dünyaya döndüğünde 1.000 gün geçtiğini görebilir. Benzer şekilde; ölümden sonra ahirete kadar ruhun geçireceği deneyim (kendine göre) sadece 1 gün sürerken, aslında dünyada ahiretin geleceği kadar uzun bir süre geçebilir. Ayete zamanın göreceli olmasına bir işaret bırakılmış olabilir.

Bakara Suresi’ndeki ayet de aynı kabilden anlaşılabilir. 100 sene ölü kalan bir kişinin, sadece 1 gün ölü kaldığını zannetmesinde; Taha Suresi’ndeki ifadenin benzeri bulunabilir. Kişinin kimliğinden ziyade buradaki ders önemlidir. Bu olay bir metafor olarak anlatılmış da olabilir.

Müminun, Secde, Mearic ve Naziat surelerindeki örnek ayetler de aynı kabilden anlaşılabilir.

One thought on “Kuran ve Zamanın Göreceliliği

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s